fbpx

Digital Marknadsföringsbyrå Stockholm

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering innebär att arbeta för att synas på Google på de specifika sökord som dina kunder och din målgrupp söker efter. Och det blir allt svårare och kräver ett gediget arbete. I korta drag så handlar det om att identifiera vad dina kunder söker efter och se till att få din sajt att ranka på just dessa sökord. Det görs genom att vi dels arbetar på din sajt med relevant innehåll och dels med strategiska länkar som går i linje med den strategi som passar just er produkt eller tjänst. 

Vi arbetar med allt ifrån analys till genomförande och rapportering och ser långsiktiga samarbeten som den enda vägen till att nå bibehållen framgång. 

Målet är alltid att få din sajt att synas så högt upp som möjligt på Google’s första sida eftersom det är där 99% av kunderna väljer att klicka sig vidare. Sidan 2 brukar kallas för ”Google kyrkogården” eftersom en så liten andel av målgruppen ens bemödar sig att besöka sidan 2 i sökmotorn. 

Vill du ha hjälp med en analys av din sajt och förslag på vad vi kan göra för att få dig att ranka högt på Google? Hör av dig för en kostnadsfri konsultation via knappen nedan.

sokmotoroptimering

Få en GRATIS analys skickad till din e-post adress inom 24 timmar genom att fylla i uppgifterna nedan.

OBS! Analysen är INTE autogenererad så som många av våra konkurrenter erbjuder utan tas fram manuellt av en SEO expert. Vi reserverar oss för att kontakta dig först för att säkerställa ägarskap av domänen och verksamheten innan vi lägger tid på att skapa en analys.

Vi tänker alltid långsiktigt när vi tar oss an kunder och undrar därför vilken budget som skulle kännas bekväm för dig om vi tittar på en långsiktigt SEO strategi för minst 12 månader framöver (ex moms)?

Vad är Sökmotoroptimering? En komplett steg-för-steg Guide för dig som vill göra det själv.

SEO står för ”Search Engine Optimization” eller på ren svenska, sökmotoroptimering. SEO är processen att vidta åtgärder för att hjälpa en webbplats eller ett innehåll att rankas högre på Google.

Den viktigaste skillnaden mellan SEO och betald reklam är att SEO ger en ”organisk” rankning, vilket innebär att du inte betalar för att synas på en viss position. För att göra det lite enklare innebär sökmotoroptimering att man tar ett visst innehåll och optimerar det så att sökmotorer som Google visar det högst upp på sidan när någon söker efter något.

Ett sätt att se på det är så här: När någon skriver in ”vegansk lasagne” på Google letar de troligen efter ett recept, ingredienser och instruktioner om hur man ska tillaga den. Om du skrev en artikel om att göra vegansk lasagne, skulle du vilja att folk skulle hitta ditt recept. För att någon ska hitta det måste du ranka över alla andra webbplatser med recept på vegansk lasagne. Det är inte lätt, men det är vad SEO, sökmotoroptimering handlar om.

Låt oss dela upp det ytterligare: Majoriteten av onlinesökningar börjar med en sökmotor som Google. Faktum är att 75 procent av dessa sökningar börjar på Google. För att bättre förstå hur du kan ranka ditt innehåll högre i sökmotorerna måste du först förstå hur sökning fungerar.

Det slutliga målet med den här artikeln är att hjälpa dig att förstå sökningens detaljer så att du kan optimera ditt innehåll för att rankas högre på Google och få fler ögon att se dina inlägg.

Kärnan i Sökmotoroptimering: On-Page SEO och Off-Page SEO

När det kommer till kritan så finns det två lika viktiga vägar: on-page SEO och off-page SEO.

On-page SEO handlar om att bygga innehåll för att förbättra din ranking. Det handlar om att införliva sökord på dina sidor och innehåll, skriva högkvalitativt innehåll regelbundet, se till att dina metataggar och titlar är nyckelordsrika och välskrivna, bland andra faktorer.

Off-page SEO är den optimering som sker utanför din webbplats, till exempel att få bakåtlänkar (backlinks). Den här delen av ekvationen handlar om att bygga relationer och skapa innehåll som människor vill dela. Även om det kräver mycket arbete så är det en viktig del av hur framgångsrik sökoptimeringen blir.

SEO Strategier: Black Hat vs. White Hat

När det kommer till SEO så är vi övertygade om att ett långsiktigt tänk är absolut nödvändigt. Detta är dock inte fallet med alla som jobbar med SEO. Vissa människor skulle hellre ta snabba genvägar vilket kan straffa sig hårt senare.

När det kommer till sökmotoroptimering så kallas snabba resultat ofta som ”svart hatt SEO.” Människor som implementerar svart hatt SEO tenderar att använda lömska taktiker som att trycka in så många sökord som möjligt i sina texter och länkskrapning för att ranka snabbt. Det kan fungera på kort sikt och ge dig lite trafik till din webbplats, men efter ett tag så kommer Google att straffa och till och med svartlista din webbplats så att du aldrig kommer att rankas och då är det helt kört.

Å andra sidan är SEO för ”vita hattar” det enda sättet att bygga en hållbar onlineverksamhet. Om du sökoptimerar på det här sättet kommer du att fokusera på din riktiga publik bestående av människor och inte av robotar.

Du kommer att sträva efter att ge dem det bästa möjliga innehållet och göra det lättillgängligt genom att spela enligt sökmotorns regler.

Några strategier som oseriösa byråer använder sig av kan vara:

  • Duplicerat innehåll: När någon försöker ranka ett visst sökord kan de duplicera innehåll på sin webbplats för att försöka få in det sökordet i sin text om och om igen. Google straffar webbplatser som gör detta.
  • Osynlig text och nyckelordsfyllning: För många år sedan var en svart hatt-strategi att inkludera massor av sökord längst ner i dina artiklar men i samma färg som bakgrunden. Denna strategi kommer att få dig svartlistad mycket snabbt. Detsamma gäller för att stoppa in sökord där de inte hör hemma.
  • Cloaking och omdirigering: När det gäller omdirigeringar finns det ett rätt och fel sätt att göra det på. Fel sätt är att köpa upp ett gäng nyckelordsrika domäner och dirigera all trafik till en enda webbplats.
  • Dåliga länkmetoder: Att gå ut och köpa ett Fiverr-paket som lovar dig 5 000 länkar på 24 timmar är inte rätt sätt att bygga länkar. Du måste få länkar från relevant innehåll och webbplatser i din nisch som har sin egen trafik annars kan det göra mer skada än nytta.

Eftersom Google straffar webbplatser som gör dessa saker, kommer vi prata om Sökoptimering som följer alla regler och riktlinjer.

Det finns dock en sak som är värd att nämna och det benämns som ”grå hatt SEO”. Det betyder att den inte är lika ren eller oskyldig som den vitaste av vita hattar, men den är inte riktigt så oerhört manipulativ som tekniker med svart hatt kan vara. Du försöker inte lura någon eller avsiktligt runda systemet med grå hatt tekniker. Men du försöker få en tydlig fördel.

Du förstår, Googles standarder är inte så tydliga som de vill att du ska tro. Många gånger kan de till och med säga motsägelsefulla saker. Till exempel har Google sagt att de inte är ett fan av gästbloggar för att skapa länkar.

Hur är det nu med gästbloggande för att utöka ditt varumärke? Vad händer om du gör det för att skapa medvetenhet, generera högkvalitativ trafik tillbaka till din webbplats och bli ett känt namn i branschen?

I SEO-världen handlar det inte så mycket om vad du gör utan hur du gör det. Om du köper gästinlägg på webbplatser som inte har något att göra med din nisch och spammar en massa länkar, kommer du att bli straffad. Om du skapar unika gästinlägg som ger värde för läsarna på webbplatser som är relevanta för dig, kommer du att klara dig, och länkjuice kommer att flöda bra till din webbplats.

Grunderna i Sökmotoroptimering: En fullständig uppdelning

Nu är det dags att lära sig hur man gör sökmotoroptimering. Att förstå det är en sak, men SEO kräver mycket handling och tid. Det här är inget du kan ändra på idag och förvänta dig att se resultat imorgon. Vi som jobbar med SEO vidtar dagligen åtgärder åt våra kunder med målet att nå långsiktig framgång.

Innehåll

Du har säkert hört det förut: ”Innehållet är kung.” Bill Gates gjorde denna förutsägelse 1996, och den är lika sann som någonsin idag.

Varför?

För en Google-användare blir glad när de hittar det resultat som uppfyller deras behov på bästa sätt.

När du googlar på ”snabb och enkel hemlagad lasagne” lägger Google all sin energi på att leverera till dig det som Google anser är det bästa receptet på hemgjord lasagne (som tar lite tid och använder få ingredienser) på hela webben.

Det letar inte bara efter det snabbaste receptet, bara det enklaste receptet, eller slänger ut ett gäng onlinebutiker för frysta middagar. Den försöker ge dig exakt det du bad om. Google försöker alltid ge den bästa möjliga upplevelsen genom att dirigera dig till det bästa innehållet det kan hitta.

Detta innebär att ditt primära jobb för att lyckas bra med SEO är att producera bra innehåll.

Trist, eller hur? Du måste fortfarande lägga ner massor av arbete. Sökmotoroptimering är inte annorlunda än alla andra färdigheter: fantastiska resultat kommer från stora ansträngningar. Precis som den bästa marknadsföringen i världen inte kan hjälpa dig att sälja en dålig produkt så är superavancerad SEO värdelös om du inte har kvalitetsinnehåll.

Element av innehåll

Det finns en miljon element som används för att skapa innehåll av hög kvalitet; här är några av de viktigaste:

Kvalitet

En gång var det standard att lägga upp ett innehåll med en massa nyckelord. Om du skapade kvalitetsinnehåll som faktiskt löste någons problem, var du framstående, och det gjorde det lätt att rangordna.

Idag är innehållet mycket bättre, och många onlineföretag har bloggar som de använder för att ge mervärde till sin webbplats och rankas högre på Google.

Det är inte lätt att skapa bra innehåll, men de goda nyheterna är att du inte alltid behöver skapa ditt innehåll från grunden. Du kan använda dig av vad andra har skapat men helt enkelt lägga till mer värde och göra ditt innehåll mer djupgående.

Summa summarum är att ditt innehåll måste lösa ett problem eller ge en lösning på vad som än drev läsaren till just ditt inlägg. Om det inte gör det klickar de snabbt bort sig från din sida och berättar således för Google att ditt innehåll inte löser någons problem.

Avsikt

Google lägger stor vikt vid uppsåt. Den vill förstå vad du söker efter när du skriver något i sökfältet.

  • Vill de veta något?
  • Vill dom köpa något?
  • Fönstershoppar dom bara?

Som innehållsskapare måste du förstå detta också. Du kan inte skapa ett stycke innehåll om de ”bästa isfiskespöna” och rikta in dig på ”basfiske” som ditt primära sökord. Det är inte vettigt eftersom folk vanligtvis inte använder isfiskespön för att fiska efter bas i kylan. Således ger du inte rätt svar på frågan, och Google kommer att veta.

Färskhet

HubSpot satte ett riktmärke som visar att inlägg ofta hjälper till med Googles rankningar. Men att lägga upp nytt innehåll är bara ett sätt att signalera till Google att innehållet är fräscht. Det finns massor av saker du kan göra med innehåll du redan har publicerat för att göra det mer uppdaterat.

Att gå igenom och uppdatera ditt innehåll för noggrannhet, åtgärda eventuella trasiga länkar och uppdatera gammal data med ny statistik som är mer relevant är alla sätt att visa Google att ditt innehåll fortfarande förtjänar en plats på sidan ett.

 

4 tips för att skapa kvalitetsinnehåll

Här är våra bästa tips för att skapa det bästa innehållet som läsarna älskar och Google respekterar:

  1. Förstå användarens avsikt: Du måste veta vad läsaren vill åstadkomma när de landar på din sida.
  2. Utveckla en kundbild: Du måste också veta vem din läsare är, vad de gillar, vad de ogillar och varför de är där.
  3. Dela upp texten: Människor har kort uppmärksamhet och att skriva gigantiska väggar av text fungerar inte längre; du måste dela upp det med massor av rubriker och bilder.
  4. Gör det praktiskt: Det finns inget värre än att läsa ett innehåll och inte få allt du behöver för att åstadkomma något. Ditt innehåll bör vara grundligt, men det måste också svara på frågan ”Vad nu?” Kommer läsaren att ha allt de behöver när de avslutar din artikel?
 

Sökordsplanering och urval

Vi berörde detta bara som hastigast t.ex. vad som dikterar vad du kallar din webbplats eller hur du beskriver ditt varumärke online.
 
Nyckelord avgör till och med hur du bygger länkar, inklusive allt från taktiken du väljer till hur du planerar att implementera dem. Ett annat vanligt misstag människor gör är att de slutar.
 
Kanske gör de om sin webbplats eller kommer ut med en ny marknadsföringskampanj. De gör det i en vecka eller två, uppdaterar sina sidor och slutar sedan. De tror att sökordsforskning är en en-och-gjort sak. I verkligheten är det raka motsatsen. De bästa SEO:erna gör ständigt sökordsforskning.
 
Sökordsforskning görs av flera olika anledningar, men de två främsta anledningarna är att ranka på Google och skapa relevant innehåll. Nyckelord kan ofta öppna dörren till inspiration genom att berätta exakt vad folk vill veta baserat på vad de söker efter.
 
Hur du väljer ut sökord
Det finns mycket mer att välja på än att gå igenom ditt sökordsforskningsverktyg och välja varje sökord på listan. Du måste förstå avsikten bakom sökordet samt dess konkurrenskraft. Här är de viktigaste delarna bakom val av sökord:
 
Att välja rätt sökord
Låt oss säga att du säljer konsulttjänster. Din tjänst kan kosta kunder 100 000 kronor under loppet av ett år. Det är lite mindre än tio tusen i månaden, så det är inte uteslutet men ändå ganska dyrt.
 
Nu, om du rankar #1 för ”gratis tips för företagstillväxt”, gissa vilken typ av publik du kommer att attrahera?
 
Du kommer att ta in folk som letar efter gratis saker! Det betyder att de förmodligen inte kommer att lämna över sitt kreditkort i samma ögonblick de besöker din webbplats. Det enda sökordet kan skicka tusentals människor till din webbplats varje månad. Men det är förmodligen fel publik, så det är inte meningsfullt att ranka på det. Det skulle vara mycket bättre att välja ett annat sökord även om det innebär att du avstår från 990 besök i månaden.
 
Tänk på det! Om bara en eller två personer som läser det du skriver konverterar så har du redan ett försprång. Detta är dock inte det enda vanliga misstaget vi ser. Faktum är att nästa punkt är ännu vanligare.
 
Konkurrentanalys
Du har valt rätt sökord från början. Det är relevant för vad du gör, och det stämmer bra överens med det du försöker sälja. Vad är nästa sak du gör?
 
Du öppnar ett sökordsverktyg som SEMrush för att få några relaterade sökordsidéer. Naturligtvis börjar du dras till de med flest sökningar, men här är det du saknar: Din förmåga att ranka ett sökord beror ofta mer på konkurrenterna du möter.
 
Kolla till exempel sökordet ”Content Marketing”.
 

sokmotoroptimering

 
 När du skriver in det säger du ”Wow! Titta, den får 35 000 sökningar i månaden; det här är bra!” Vad du inte inser är att det kommer att ta hundratals och åter hundratals bakåtlänkar och förmodligen flera år att ens tänka på att ranka din nya sajt på första sidan på det här sökordet!
 
Varför?
 
Konkurrensen är stenhård. Webbplatser rankas på sida ett just nu för det sökordet. Dessa webbplatser har funnits där ett tag, de har ett starkt rykte och Google vet att de tillhandahåller kvalitetsinformation. Det är så de har förtjänat platsen. Du har inte förtjänat Googles förtroende ännu, och det skulle krävas mycket för att du ska överträffa konkurrenterna.
 
Sök avsikt
Google berättar om och om igen hur viktigt sökavsikten är.
 
De flesta fokuserar på sökord. Kontraintuitivt är det inte det du vill göra. Istället för att titta på vad folk skriver in bör du försöka identifiera vad de söker efter.
 
Detta är vad ”sökavsikt” syftar på. Det är skillnaden mellan att få lite trafik och få relevant trafik som genererar verkliga intäkter.
 
Låt oss börja med ett grundläggande scenario för att belysa skillnaden. Du äger en jobbsajt som tjänar pengar genom att få företag att köra jobbannonser på din webbplats. Det betyder att du måste få bra rankning av jobbsidor så att folk kommer till din webbplats istället för Indeed eller någon annanstans.
 
Ju fler som hittar jobb genom dig, desto mer får du betalt. Du måste helt enkelt skapa innehåll och välja sökord som matchar användarens sök avsikt!
 
 

 4 Tips för att välja dom bästa sökorden!

– Fortsättning följer…